Idag ger jag konkreta tips på vad du kan göra inom 45 minuter som garanterat är väldigt lönsamma minuter.

DETTA ÄR SAKER MAN OFTA INTE TÄNKER PÅ, DE ÄR TRÅKIGA OCH DU VET KANSKE INTE RIKTIGT HUR MAN GÖR!
DET SOM ÄR LITE ABSTRAKT KOMMER ALLTID I KÖLVATTNET OCH HÄR FINNS OFTA SAKER SOM ÄR VIKTIGA OCH BÖR KOMMA UPP PÅ DIN PRIOLISTA.
OM DU SPENDERAR 45 MIN SÅ HAR DU SEDAN EN ACTIONLIST PÅ VAD DU SKA TA TAG I.
 
  1. 5 min
När tittade du i ditt Merchant Center sist?
Google Shopping är inget självspelande piano och som allt annat kräver det underhåll. över 50% av de konton jag tittar i har inte fyllt i frakt och returpolicy eller lagt till sin egen logo…
 
2. 15 min
Kontoinställningar i Google Ads.
Här tittar få efter det man skapat kontot och här saknas ofta kärlek. Har du stängt av tillämpning av automatiska annonser? Sett över attributionsmodell så du inte kör ”last klick”? Omptimeringsresultat på kontonivå, här har många automatiskt nerladdning av app och tel och annat som kanske inte alls ska vara ditt kontomål och påverkar hela din budgivning. Har du tittat på rekommendationer? Är telefonsamtal viktigt men du inte aktiverat det som ett tillägg? Har du tittat på policyfliken? har du kanske överträdelse du bör adressera.
Här finns mängder med saker att se över om du börjar klicka runt och jag lovar att du kommer göra förbättringar på kort tid.
 
3. 5 min
Gooogle Search Console
Har du ens varit här? Att klicka igenom och se om det lyser rött kan ge dig viktiga indikationer på din webplats status.
 
4. 5 min
Google My Business… När gjorde du ett inlägg här senast? Gör ett nu, tar 5 min…. GMB är gratis och syns väldigt ofta med ditt brand och har du 3 recensioner kanske du ska titta över det med..
 
5. 10 min
Analytics, när klickade du senast igenom administratörsfliken? Du kanske har glömt remarketing, glömt skapa målgruppslistor eller har satt fel värde på dina mål? Eller kanske du bara glömt ta bort adminbehörighet till den byrå du anlitade för 5 år sedan:)
 
6. 5 min
När gjorde du ett testköp i din butik från mobil senast?
Helt säker på att du kommer störa dig på saker som är samma saker dina kunder säkert stör sig på:)
 
Ovan översyn gör du på 45 minuter och säkerligen har du nu en ToDo lista som du antingen får pyssla med eller lämna över till din byrå.
Faktum är att om du eller ”någon” inte spenderar tid löpande på förbättring är chansen i det närmaste noll att du får en lönsam annonsering. +BBM försvann i somras men ser mängder med ++ som nu är frasmatch som i sin tur inte är samma nu som innan.
Vad har du för plan i Juni när sökannonserna byts mot responsiva? kan vara bra att tänka till lite på detta.
Är du fast i CPC för det har alltid varit så? Tänk om….
Det finns mängder med saker som ständigt kräver förbättring men börja med att spendera 45 min på ovan punkter.
Skriv här i tråden på vad du hittade som du kunde åtgärda men ”glömt”