Ta kontroll över din mediamix!

P-Max är inte hela svaret.

Performance Max marknadsförs som Google´s lösning på alla dina problem löser bara en del… Resten får du fixa själv.

 

New in P-Max

#alexweekly

1 Performance Max gör inte allt det du tror!

2 Ny rapport i Google “kanalens resultat”

3 Anmäl dig till mitt nyhetsbrev och få mer info.

Idag pratar jag om P-Max och hur din mediamix och digitala synlighet inte kan vara i händerna på P-Max allena.

______________________________________

Google marknadsför P-Max likt en all inclusive-lösning som exponeras på alla Google´s ytor och det är sant fast med modifikation..

Först måste vi konstatera att annonseringen idag ser inte alls ut som för några år sedan! Att söka text och se text är bara en liten del av den exponering du behöver för att få en effektiv “sales funnel”

Till dig som förkastar display för att det inte konverterar, inte kör Demand Gen för det är för komplicerat och tycker video på YouTube är inget för dig…

Till dig vill jag säga: TÄNK OM.

Ta en stund och reflektera över ditt eget intag av information så kommer du snabbt konstatera att du klickat på något om hur du lagar gräsklipparen och här var tvungen att se en video på 6 sekunder som sannolikt sålde gräsklipparknivar.

Din intention var absolut inte video men det var här du landade.

Samma med display som du ser dagligen och blir påverkad, det finns ju en anledning till att Coca Cola kör 99,9% bild o video och 0,01% sök:)

För att lyckas måste du ha en mediamix där alla ytor blir en helhet som matchar din strategi, speciellt om ditt brand inte är lika känt som Coca Cola:)

Att inte display och annat konverterar och du tröttnar är för att du ser inte skogen för alla träd och det är här google´s nya rapport kommer in.

Se bilden längst ner i inlägget, den kan vara svår att se så vill du ha länken till hela inlägget så skicka DM då jag inte än har en “neutral” url att presentera detta på men det är på gång.

I denna rapport som kan jämföras lite med Analytics Assisted Conversion så får du ut två viktiga saker.

1 Du ser tydligt vilka kanaler som bidrar till dina konverteringar och mål och bli inte förvånad om video, display, gmail och annat faktiskt har bidragit till din total.

du ser också var annonser med produktflöde resp inte produktflöde har för prestation.

Mycket intressant data som alla bör studera ofta och noga.

2 När man läser denna rapport så kan man tycka att trafiken eller bidraget från kanaler som display, video et.c är rätt mediokert om än där, men….

Det är här min poäng kommer in att P-Max inte löser allt..

Titta på din spend i rapporten så ser du att P-Max inte alls prioriterar dessa “andra” än sök / shopping och varför är det så?

Gissningsvis för att man vill plocka lågt hängande frukt, skapa konverteringar här och nu och inte alls är så intresserad av din “brand” annonsering, dvs den som på sikt gör att det finns hängande frukt att plocka.

P-Max är bra, tolka mig inte fel men du måste komplettera rätt rejält och du måste inse att du på display inte direkt kommer se konverteringarna i första led utan mer som assisted men utan assist i hockey så blir det heller inga mål.

Mitt råd är att du skapar en mediamix där du själv tar kontrollen över display, video m.m. som ligger utanför P-Max.

Display som TopFunnel och Remarketing är något de flesta tjänar på, speciellt om du är långsiktig, vill du ha alla konverteringarna idag och inga imorgon så gäller inte denna strategi:)

Ju dyrare produkter du säljer ju mer vill köparen känna något för ditt brand.

Demand Gen som jag initialt helt förkastade ger jag nu en ny chans som faktiskt kan göra sitt jobb i mid funnel och även här finns frukt som ska ramla nedåt.

Dock kan Demand Gen kräva lite budget och data för att fungera så ett par hundralappar om dagen är minimum här.

Video och YouTube är ett måste, finns inga ursäkter här!

Dagens tips blir att titta på denna rapport som ännu är “beta”, gissningsvis har inte alla den än men håll utkik för den kommer bli en bra kompis.

Speciellt intressant är det om du har flera mål och inte bara “köp”

att se hur tratten fungerar i olika kanaler för butiksbesök, telefonsamtal, hitta vägen och annat mycket intressant.

3

Nyhetsbrev!

Jag kommer komplettera mina #alexweekly med ett digitalt nyhetsbrev som dels kommer summera månadens inlägg här i denna grupp men även lägga till fler intressanta nyheter. (helt reklamfritt, kostnadsfritt och inga sponsorer)

En och annan gästkrönikör kan förekomma.

Du som vill lära dig mer får gärna signa upp här: https://manage.kmail-lists.com/subscriptions/subscribe?a=XFSRFW&g=VLNHFy

Din mail kommer inte användas till något annat än just dessa mail och du kan “unsubscriba” när du vill:)

Alla subscribers kan också maila in frågor och få svar helt kostnadsfritt på allt som rör digital marknadsföring, en bonus bara för prenumeranter.

Den som vet mest vinner! @alla

/ Alex Nerö

PS: Gärna debatt här i tråden med dina åsikter och erfarenheter.

Gå med i vår Facebookgrupp om du vill lära dig mer!

Vi finns tillgängliga 7 dagar i veckan!

Kontakta oss via nedan formulär eller boka en kostnadsfri tid för ett möte direkt i vår kalender här!