Halka inte efter i Ai tåget.
Ai är inte en "fluga"
För att behålla din position och digitala synlighet är det hög tid att agera och anpassa sig till Ai reda nu.
Kommer du bli omsprungen i din annonsering?
Ai´s paradigmskifte är här och det gäller att hänga med.
Idag tänkte jag spekulera lite om hur digital annonsering kommer förändras den kommande tiden och vad du kan göra för att inte helt hamna i kölvattnet.
_____________________
Vi har precis accepterat att sökord blir mindre viktiga, att intention tar över och att denna styrs av algoritmer som nu även ska styras av Ai.
Den lilla kontroll vi haft ska nu bli ännu mindre…
Nu gäller det att hänga med för allt vi vet om digital annonsering idag kommer inte gälla imorgon, det går otroligt fort och förändringarna är mycket stora.
Den absolut största påtagliga förändringen är hur vi människor kommer ändra vårt beteende vilket är det som kommer omkullkasta hur framtida annonsering kommer se ut.
Inom en mycket snar framtid, kanske redan idag så kommer det traditionella söket se helt annorlunda ut och du kommer inte själv sitta o knappa sökord, se annonser, jämföra och ta beslut i din köpprocess.
Avicii var tidig på bollen med sin: Jag har en bot, Anna Anna heter hon.
Många tror han sjöng om en båt med det var en bot.
Snart har alla en eller flera personliga botar som gör allt åt dig och när du ska köpa något kommer troligen denna bot veta det och presentera vad du ska köpa innan du själv vet det:)
Denna här förändringen kommer ställa till det väldigt mycket för traditionell annonsering och för de som inte anpassar sig.
Mest påverkar kommer ske längst ner i köptratten / purchase.
Vår traditionella Reach / TopFunnel / Branding kommer bli viktigare men inte förändras lika mycket även om den kommer styras än mer av algoritmer.
Frågan är då om man ska annonsera “brand” i framtiden för allas personliga botar så att dessa tar beslut i din fördel?
Exakt så är det faktiskt, du måste se till att allas personliga botar oavsett om det heter Anna eller inte väljer dina prylar att presentera och allt detta sker så klart med Ai.
Saker som: SEO, Din hemsida, Länkar mf.l kommer få helt ny innebörd och funktioner i framtiden så här gäller det att inte halka efter eller köra i gamla spår.
Om nu botar ska ta en massa beslut, P-Max bli lite mindre viktig och allt du gör idag bara går sämre och sämre?
Vad ska du då göra?
Jag tänkte ge lite råd och spekulationer vad du kan göra för att hänga med in i den nya eran av Ai annonsering.
Först tycker jag du ska lägga lite mer tid på Ai verktyg och då menar jag inte ChatGPT för att ställa frågor om bakrecept eller skapa översättningar.
Försök bredda vyerna på lite fler verktyg och appar, vill du ha en lista på Ai verktyg? Ladda ner här!
Rent konkret finns det lite du kan börja med redan idag för att notcha upp din Ai “position”
Du ska / måsta skapa ett BING / Microsoft Ads, en liten sökmotor men på kort sikt kan den spela en stor roll.
Eftersom den ägs av Microsoft som också har 49% av vinsterna i OpenAi där man investerat 13 miljarder $ är faktiskt en spelare som kommer påverka.
Bing och datan genom Microsoft har också en helt unik fördel genom att även LinkedIn ägs av Microsoft och denna data är exklusiv och kan inte på samma sätt hanteras av te.x Google.
För att botarna ska gilla dina produkter och presentera dem för dig eller i Ai sök är det alltså en mycket god idé att ta in BING som plattform i din annonsering på några procent.
Bygg förtroende som “botar” gillar
Man kan kalla detta nya tidens SEO där en del hänger kvar men mycket är nytt.
Botar kommer vara mycket bättre på att bedöma din plattforms kvalitet och hur besökare gillar den och i denna process lyfta fram bra företag där sämre halkar efter.
Det finns nog inte en enda parameter som inte kommer nagelfaras i denna process, allt från stavfel till gud vet vad kommer tas med i ekvationen.
Redaktionellt content is key..
Om nu botar ska bedöma om din produkt X är bättre än konkurrentens så kommer det absolut inte fungera med en “bara” produkt, bild och en köpknapp.
Ska Ai gilla din produkt ska du i princip skriva en uppsats om produkten, vad den löser för problem et.c
Ju mer kvalitativ information du trycker in desto bättre.
Utöka din hemsida med massor av informativt content, FAQ´s ta in texter och recensioner från andra trovärdiga källor för länkar kommer även i framtiden vara viktigt men de måste vara kvalitativa annars kommer de inte spela roll.
Lite mer tekniskt som är svårare att greppa är att jobba med strukturerad data, schema.com och saker som får Ai att snabbt förstå och gilla just din sajt.
Tänk på att Ai kommer scanna allt du har… Om din Facebook´s senaste inlägg var förra året blir det ingen guldstjärna här inte.
Hur ser det ut på din YouTube, LinkedIn, Poddar?
Den som lyckas jonglera flera medier på ett bra sätt ligger helt enkelt före dem som inte “orkar” detta.
Vill du ha en bra checklista? Ladda ner PDF
Så mitt tips är att förutom att ha järnkoll på din nuvarande annonsering snarast börja snegla på hur den ska ta steget in i Ai eran som är precis runt hörnet..
Vi finns tillgängliga 7 dagar i veckan!
Kontakta oss via nedan formulär eller boka en kostnadsfri tid för ett möte direkt i vår kalender här!
Senaste kommentarer